Textilfärg

Tänkte svara på den här kommentaren! Först vill jag bara säga TACK Anna! för den gulliga kommentaren om bloggen... You made me happy!
:D
Okej nu tänkte jag svara på frågan!
För att göra det hela enkelt: Det finns på Panduro Hobby! Yepp, och för att göra det hela ännu enklare ger jag er en direktlänk till sidan med textilfärg (klädfärg) klicka bara HÄR!!!!
Det finns massor med olika färger och jag läste lite på informationen på märket Nitor, fanns massor med färger, inte för dyrt och det är till för naturmaterial ex bomull, linne, jeans etc. (bara att läsa på länken om mer material). Ett paket Nitor räcker till 400g textil.
En sak som man också behöver är fixeringsmedel. Der ingår i Nitor märket. Och en tredje sak man behöver är textilfärgsalt! Det gör så att färgen fixeras.
Det var nog allt man behöver!
Priset skulle bli: Nitor textilfärg 79:- +Nitor textilfärgsalt 15:- (möjligtvis 2 paket salt)= 94:- (109:- )
Tror att det är bäst att gå till affären och fråga personalen om råd/hjälp.
Ska faktiskt gå på stan i helgen och leta efter ett par shorts och köpa färg! :D
LYCKA TILL MED FÄRGNINGEN! Och hoppas att detta inlägg hjälpte lite ;)
EDIT: Denna färg måste man använda i TVÄTTMASKIN! Vill man färga vissa delar av plagget eller för hand måste man ta någon annan typ av färg!
(visade den här bilden i ett tidigare inlägg)
Detta är exempel på hur man kan färga, hoppas det ger lite inspiration!
Självklart kan man också ta ett par rosa shorts om man har och förstärka färgen så att det ger mer färg om ni fattar vad jag menar.
Vill man har nitar på kläderna kan man också köpa det på Panduro Hobby kostar allt från 15:- uppåt 79:- eller nått sånt.
(Btw det är sånna här shorts jag ska färga )

Kommentarer
Postat av: Louise

det går att färga med nitor för hand också :) har beskrivningen brevid mig så jag skriver av!

:Så här färgar du för hand :

Använd gummihandskar. Väg textilien torr och välj rätt färgmängd.

-Töm försiktigt färgen ur färgtrågen i ett kärl som rymmer cirka 1-2 liter. Tilsätt ca 0,5 liter kranhett vatten/färgtåg.

- Beräkna ca 10 liter vatten/500 gram textil. Rör ned färgblandningen i vattnet och tilsätt 1/2 centiliter Nitor Fixsalt/liter vatten.

- Blöt textilierna, bred ut och lägg ned i färgbadet. Värm därefter sakta upp färgbadet till 60 grader. Rör om oavbrutet. se till att textilierna inte veckas.

- färga i 60 grader i 30 min (ljusa färger) eller 45 min (mörka färger. Rör om regelbundet. Tvätta noga ur i 60-90 grader. Undvik att tillsätta färgade textilier för direkt solljus vid torkning.



Varsågod! :)

2012-04-22 @ 01:19:31
URL: http://lollouu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0