Instruktion till blekning

Tänkte snabbt dra hur jag blekte mina shorts!
1: Bestämde vart jag ville bleka mina shorts och tog tyget och formade till en spets, knöt sedan med tandtråd runt spetsen på två olika ställen. (hade inget annat hemma, man annars ska man använda lite tjockare tråd som är till för sådana här saker, finns att köpa på panduro. Tandtråden funkade men den var väldigt svår att knyta runt tyget.)
2: Tog en burk och hällde i klorin. Finns att köpa på vanliga mataffärer, köpte på Ö&B. La ner tyg spetsen i burken. Tänk på att där snöret sitter kommer de mest blekas. Så snöret måste vara under klorin nivån.
3: Lät det stå i 30 -40 min kanske? Hade ingen koll på tiden.
4: Tog ut shortsen och klippte loss snöret, sedan sköljde jag ur klorinet ur shortsen, sen tvättade mamma dom. Behövs ca 2 maskintvättningar för att klor lukten ska försvinna helt.
Blev vädlit nöjd!
Vill man ha ett spräckligt mönster över hela shortsen ska man lägga i hela shortsen i klorin, och antingen knyta massa trådar på olika ställen, eller lägga ner shortsen skryngligt så att det blir veck! Hoppas ni förstår vad jag menar!

OBS!! Om ni gör som jag får ni tänka på att jeanstyget kommer att suga upp klorin väldigt mycket så ni får ränka med att ca dubbelt så mycket (inte riktigt så mycket) blir blekt! Dock blir det blekast där tråden/snöret sitter!

Hoppas ni uppskattade detta!

Kommentarer
Postat av: MATROS

Blev ju sjukt snyggt!



sv: kan visa en bild på mina lite senare idag? ^^

2012-05-25 @ 06:45:28
URL: http://linneamatros.se
Postat av: Tindra

Det där måste jag testa, fan vad snyggt det blev!

2012-05-30 @ 22:32:05
URL: http://tindraah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0